1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Защита окружающей среды как основание ограничения основных прав и свобод человека

Любая современная конституция выполняет аксиологическую функцию, т.е. закрепляет систему ценностей общества и государства. В этом отношении особое значение приобретает исследование защиты окружающей среды в свете основных прав и свобод. Ограничения последних обусловлены необходимостью нахождения баланса этих противоречащих друг другу конституционных ценностей. Дополнительным доводом в пользу такого методологического приема служит неразработанность проблем, связанных с защитой окружающей среды, в отечественной науке конституционного права.

Согласно буквальному смыслу норм Российского Основного закона вершину в иерархии конституционных ценностей занимает человек, его права и свободы (ст. 2). Это положение определяет человека не как на средство, но как цель деятельности государства. Таким образом, Конституция России построена на принципах гуманизма и индивидуальной свободы, которые могут, в свою очередь, находиться в противоречии с Природой. Поэтому абсолютизация ценности человека, его основных прав недопустима, в частности, за счет уничтожения окружающей среды. Говоря словами профессора А.Д. Урсула, "...когда речь идет о гуманизме, не связанном с новой стратегией цивилизационного развития, невольно предполагается, что человечество будет развиваться бесконечно долго. Однако биосфера уже поставила жесткие экологические и ресурсные ограничения традиционному гуманизму"[1]. Соответственно, указанный конституционный принцип требует корректировки в смысле защиты окружающей среды как основы жизни всего человечества.

Несмотря на то, что защита окружающей среды не включена в перечень общих оснований ограничения конституционных прав (защита основ конституционного строя, нравственности, здоровья, прав и законных интересов других лиц, обеспечение обороны страны и безопасности государства – ч. 3 ст. 55) [2], Конституция РФ содержит ряд норм, позволяющих сделать такой вывод.

Во-первых, конституционное право частной собственности на землю (ч. 1 ст. 36) содержит специальную отсылку к закону, которая уполномочивает федерального законодателя определить условия и порядок его реализации (ч. 3). Однако такая возможность законодателя связывается с двумя основаниями ограничения конституционного права: 1) предотвращением ущерба окружающей среде и 2) возможными нарушениями прав и законных интересов иных лиц (ч. 2). При этом первое основание в отличие от второго не содержится в общей норме, перечисляющей конституционно признаваемые цели ограничений (ч. 3 ст. 55). Исходя из общеправового принципа о приоритете специальной нормы над общей, законодатель должен использовать только эти две конституционные цели, осуществляя полномочия по ограничению указанного основного права.

Во-вторых, для защиты окружающей среды можно использовать имеющиеся общие основания ограничения основных прав. Так, защита здоровья непосредственно связана с благоприятными условиями окружающей среды. Наличие экологических угроз отрицательно сказывается прежде всего на здоровье каждого человека. О такой взаимосвязи свидетельствуют правовые позиции Конституционного Суда РФ, который указывает на "...признание в качестве конституционной ценности жизни и здоровья" [3].

В-третьих, допустимо ссылаться и на требование защиты безопасности государства. Так, Концепция Национальной Безопасности РФ провозглашает национальными интересами России в экологической сфере "сохранение и оздоровление окружающей среды" и констатирует ряд факторов в экологической сфере, которые угрожают безопасности России [4].

В-четвертых, ограничения основных прав могут обосновываться защитой прав и законных интересы других лиц, в том числе обеспечением права каждого на благоприятную окружающую среду (ст. 42).

В-пятых, требуется конституционализация защиты окружающей среды как одной из основ конституционного строя [5], обеспечение которых также служит основанием ограничения конституционных прав (ч. 3 ст. 55). Положения Конституции РФ косвенно позволяют говорить о существовании подобного основополагающего конституционного принципа. Так, преамбула Конституции РФ исходит из ответственности "перед нынешним и будущими поколениями". Такая ответственность, т.е. необходимость осознания интересов будущих поколения, является определяющим элементом "стратегии устойчивого развития" [6]. Общая позитивная ответственность перед будущими поколениями дополняется конституционной обязанностью каждого сохранять природу и окружающую среду (ст. 58). Согласно же нормам же ч. 1. ст. 9 природные ресурсы охраняются в Российской Федерации как основа жизнедеятельности народов.

Категорию "устойчивое развитие" использовал и Конституционный суд РФ, для обоснования ограничения права собственности в отношении лесного фонда как важнейшего природного ресурса. По мнению суда, смысл данного принципа состоит в сбалансированном развитии экономики и улучшении состояния окружающей природной среды [7]. В другом постановлении Конституционный суд рассматривает окружающую среду как конституционную ценность в ряду иных основ конституционного строя, определяющих допустимость ограничения конституционного права собственности [8]. На обеспечение "стратегии устойчивого развития" нацелен и ряд нормативно-правовых актов Президента РФ [9].

Вышеизложенное позволяет прийти к выводу о том, что защита окружающей среды выступает одной из конституционно признаваемых ценностей и может обосновывать введения ограничения основных прав. Учитывая глобальный характер экологических угроз и нередкие случаи пренебрежения экологическими требованиями в угоду экономическим предпочтениям, необходимо закрепить защиту окружающей среды как одну из основ конституционного строя России наряду с принципами демократического, правового, федеративного и социального государства.

Алексей Должиков,
кафедра конституционного и международного права юридического факультета
Алтайского государственного университета

[1] Урсул А.Д. Стратегия устойчивого развития и права человека / К пятилетию вступления России в Совет Европы. Ежегодник / Отв. ред. К.Х. Каландаров. М., 2001. С. 40.

[2] Примером определения защиты окружающей среды в качестве основания ограничения прав и свобод служат нормы Конституции Республики Польша 1997 г. (ч. 3 ст. 31). – См.: Конституции государств Центральной и Восточной Европы / Отв. ред. Н.В. Варламова. М., 1997. С. 176.

[3] Постановление Конституционного Суда Российской Федерации от 19 июня 2002 г. № 11-П "По делу о проверке конституционности ряда положений Закона Российской Федерации от 18 июня 1992 года "О социальной защите граждан, подвергшихся воздействию радиации вследствие катастрофы на Чернобыльской АЭС" (в редакциях от 24 ноября 1995 года и от 12 февраля 2001 года), Федеральных Законов от 12 февраля 2001 года "О внесении изменений и дополнений в Закон Российской Федерации "О социальной защите граждан, подвергшихся воздействию радиации вследствие катастрофы на Чернобыльской АЭС", от 19 июня 2000 года "О минимальном размере оплаты труда" и от 7 августа 2000 года "О порядке установления размеров стипендий и социальных выплат в российской федерации" в связи с запросами Верховного Суда Российской Федерации и октябрьского районного суда города Краснодара, жалобами граждан и общественных организаций чернобыльцев" // Собрание законодательства РФ. 2002. № 27. Ст. 2779.

[4] См.: Указ Президента РФ от 17 декабря 1997 г. (в ред. от 10 января 2000 г.) "Об утверждении Концепции Национальной Безопасности Российской Федерации" // Собрание законодательства РФ. 1997. № 52. Ст. 5909; 2000. № 2. Ст. 170.

[5] К примеру, Федеральная Конституция Швейцарской конфедерации от 18 апреля 1999 г. закрепляет в качестве государственной цели "содействие устойчивому развитию", а также предусматривает обязательство Конфедерации "по длительному сохранению природных ресурсов" (п. 2, 4 ст. 2). – См.: Конституции зарубежных государств / Сост. В.В. Маклаков. М., 2001. С. 227.

[6] См.: Права человека как фактор стратегии устойчивого развития / Отв. ред. Е.А. Лукашева. М., 2000. С. 25.

[7] См.: Постановление Конституционного Суда РФ от 9 января 1998 г. № 1-П "По делу о проверке конституционности Лесного кодекса Российской Федерации" // Собрание законодательства РФ. 1998. № 3. Ст. 429.

[8] См.: Постановление Конституционного Суда РФ от 14 мая 1999 г. № 8-П "По делу о проверке конституционности положений части первой статьи 131 и части первой статьи 380 Таможенного кодекса Российской Федерации в связи с жалобой закрытого акционерного общества "Сибирское агентство "Экспресс" и гражданина С.И.Тененева, а также жалобой фирмы "Y.& G.Reliable Services, Inc." // Собрание законодательства РФ. 1999 № 21. Ст. 2669.

[9] См.: Указ Президента РФ от 4 февраля 1994 года № 236 "О государственной стратегии РФ по охране окружающей среды и обеспечению устойчивого развития" // Собрание актов Президента и Правительства РФ. 1994. № 6. Ст. 436; Указ Президента от 1 апреля 1996 года РФ "О концепции перехода РФ к устойчивому развитию" // Собрание законодательства РФ. 1996. №15. Ст. 1572.

Должиков А. В. Защита окружающей среды как основание ограничения основных прав и свобод человека и гражданина в Российской Федерации [Текст] / Должиков Алексей Вячеславович ; Алтайский ГУ. – Барнаул [автоочерк по материалам диссертации] ; Environmental Protection as a constitutional principle and ground for fundamental rights limitation in the Russian Federation - Alexey V Dolzhikov - Docent of Constitutional and International Law Sub-faculty, Deputy Dean of Law Faculty on International Relations of Altay State University. 13:26:31 01.2.2007 – Text Rus., Engl. Source: web-archive of MIELD conference "Environmental Law - motivations in international co-operation". Web article. – Текст Рус., Англ. Источник: страница МИРмпОС http://MIELD.narod2.ru/ автоочерк / thesis speech Dolzhikov_eko_osnovanie_2.doc – 62 КБ.

***

Ladies and Gentlemen! Let me to introduce myself I'm Alexey Dolzhikov (Altay State University, Barnaul, Russia). And so you can see the theme of my presentation is "Environmental Protection as constitutional principle and ground for fundamental rights limitation in Russian Federation".

The Constitutional Law as the basic branch of national legal system regulates relation between individual, society and state both by setting its principles and by defining fundamental rights. Taking into account the global character of environment damage and recent revision of ecological legislation, it's required to constitutionalize in Russia environment protection as the constitutional principle or state propose (alongside with principle of democratic, federative, social state and rule of law, etc.). In spite of the fact that provisions of Russian Constitution in the field of environment protection is lapidary, narrow aspects of such principle are developed by the Constitutional court of the Russian Federation in its case-law.

Usage of environmental protection in such a view has significant advantages.

Generally the essence of environmental protection as the basis of the constitutional system is that it settles the goal for all public authorities (the legislative, executive and judicial powers and local self-government). So environmental protection is a state purpose and it defines program of further development for Russia.

In spite of its declarative character, environmental protection in this notion is binding and has the highest juridical force, direct action and shall be applied throughout the territory of the Russian Federation. The laws and other legal acts, adopted in the Russian Federation, shall not contradict with this constitutional principle (art. 15, 1). Moreover all the other provisions of the Constitution may not be contrary to the fundamentals of the constitutional system of the Russian Federation (art. 16, 2). There are also limits in the way to eliminate this constitutional principle. As the Constitution says the provisions of its Chapter 1 "the basics of the constitutional system" firm fundamentals of the constitutional system, and cannot be revised by the Federal Assembly (art. 135, 1). It can be modified only by the Constitutional Assembly, or can be submitted to a nation-wide vote. This is important in the regard with frequent constitutional practice when public authorities ignore environmental requirements viewing the need of economic development. To prove this statement I can give this example. The Conception of National Security of the Russian Federation from 17 December 1997 (altered on 10 January 2000) defines some damages to National Security, particularly the tendency of Russian territory usage as a place of keeping dangerous materials for environment. While altering the Law "On atom energy usage" Russian Parliament in 28 March 2002 made it possible to import nuclear reactors wastes. Correspondingly, the value of environmental protection in favour of economic needs was neglected.

Enactment of environmental protection alongside with the other fundamentals of the constitutional system means the constitutional value decision. In accordance with Article 2, The Constitution of the Russian Federation "Human being, his fundamental rights and freedoms are the supreme values. Recognition, observance and protection of rights and freedoms of a human being and citizen are an obligation of the state". We can see that Russian Constitution is built on the principles of individual freedom. So it may contradict with the Nature. In the words of the Russian famous environmentalist Arkady Ursul, "...the traditional idea of humanism outside the new civilisation development strategy automatically pre-supposes that mankind's extensive development will be endless. However, the biosphere has already put its rigid environmental and resource limits on traditional humanism. The idea of humanism, perhaps first time in centuries will have to undergo cardinal changes". So far this permanent contradiction requires setting the balance between basic liberties and environmental protection. There is a need to analyze the environmental protection in connection with fundamental rights because environmental protection can be the ground for their limitation.

As I have said neither the Constitution of the Russian Federation does not have explicit rules on environmental protection as its constitutional principle nor the constitutional doctrine does not pay enough attention to environmental issues, although indirect grounds for this principle can be found in some constitutional provisions. Preamble of Constitution of the Russian Federation Environment, for example, proceeds from "...the responsibility ...towards present and future generations". Consideration of future generations needs is a major element of "Sustainable development strategy". So this declaration particularly defines the obligation to individuals and public authorities to protect Nature for the future. Such positive responsibility towards future generations is concretized in fundamental duty of every person to protect nature and the environment and to manage natural resources with care (art. 58). These provisions were interpreted by Constitutional Court in the decision from 9 January 1998. It verified the constitutionality of several provisions relating to the Forestry Code of the Russian Federation from 4 February 1997. The Constitutional Court found out that forestland is the public property belonging to the multi-national people of Russia, and that it constitutes federal property. Such private property limitation of forestland was legitimated by Constitutional Court in view of "...its multi-functional and vital role including importance for the society as a whole, its necessity for providing sustainable development as well environmental policy". Also Constitutional Court has defined the category of sustainable development, that means in this connection "the balance of economic development and improvement forestland's condition taking into account growing of global ecological importance of forestland and fulfilment corresponding international obligations by Russia".

Pursuant to Article 9,1 "In the Russian Federation the land and other natural resources shall be used and protected as a basis of life and activities of people ...". Additionally, Article 36,1 says that Russian citizens and their associations have the right to own privately the land as the main of natural resources. At the same time ownership, usage and disposal of the land and other natural resources can be restricted if it creates a damage to the environment (art. 36,2). The Constitutional Court has ruled on several occasions that constitutional rights limitation on the ground of the environmental protection, as the constitutional value, may be possible. For example, in the Decision of 14 May 1999 was heard a case concerning the constitutionality of certain clauses of the Customs Code. Constitutional Court has stated that "...statutory restrictions may be placed on the usage and disposal of imported goods ...to protect constitutional values among which is environmental protection".

The second chapter of the Constitution confirms the inter-relation between environmental protection and fundamental human rights, which are, like the basics of constitutional order, the major feature of modern constitution. According to Article 42 "every person has the right to a healthy environment, access to reliable information about the state of the environment, and compensation of health or property damage caused by ecological offences".

I feel very strongly that relationship between these two ideals (fundamental rights and environmental protection) can be seen not only as an academic issue. On the practical level, efforts to balance individual needs and goals of all society have been widely developed by the judicial review of Constitutional Court.

In this regard the Constitutional Court in the decision from 1 December 1997 about the Law "On social protection concerning Chernobyl nuclear accident" extended the notion of constitutional State's obligation to compensate damage caused by the environment's pollution. The Constitutional Court underlined that "special character of constitutional relation between an individual and state includes constitutional obligation of State to compensate such damage in special order different from other branches of Law because it can not be awarded in usual judicial forms. But level and amount of compensation shouldn't be smaller then in Private Law".

The Constitutional Court also has found that the right to "a healthy environment" is a "pre-condition" of constitutional status of a person, because without it another fundamental rights (concerning protection of dignity, life, health, house and property, as well as right to move freely and choose place of residence or domicile) may be encroached".

The above-mentioned decision has noted one more important feature of environmental protection as fundamental constitutional principle determining the public authority purposes. This is inter-relation of environmental protection with constitutional principle of social state. About such nexus said article 41,2: "In the Russian Federation federal programmes of protection and improvement of the population health shall be financed, ...ecological ...welfare shall be encouraged".

In the another decision from 11 March 1996 about the Law "On social protection concerning the nuclear accident at factory 'Mayak' and dumping of radioactive sewage in river Techay" the Constitutional Court has noted that the State's obligation to compensate the environmental damage is pre-determined by the right of present and future generations to be protected from radiation caused by nuclear power engineering. The State's care to restore the violated constitutional rights (particularly by damage compensation) provides in the way of ecological security and welfare guaranteeing in accordance with the rule of law and principle of social state".

The environmental protection and the fundamental rights may contradict with the needs of national security and all society, although there are some formal constitutional criteria of fundamental rights limitation as well as material ones. According to article 55,3. "constitutional rights may be restricted by federal law only to the extent needed for the purposes of ...ensuring state security". The Constitutional Court reached a similar conclusion when it stated that the provisions ... This approach shows that the Court on one hand formulates the so called clause of federal law on the other hand the principle of proportionality. Because the government (especially the parliament) has authority to restrict certain fundamental rights these criteria play an important role when protecting an individual from State's abuses.

So, all the above-mentioned gives basis to following conclusions:

First, the analyse of the environment as element of constitutional system has very important theoretical meaning, as it contributed to formulate thesis about environmental protection should be enacted as a constitutional principle or a state objective in Russia.

Secondly, the discussed issues has also a practical perspective. The Constitutional Court of the Russian Federation in its several decisions deals with balance settlement of constitutional values, such as environmental protection and fundamental rights.

Thirdly, environmental protection and fundamental rights are interconnected. On one hand, the considered constitutional principle is the pre-condition of fundamental rights realisation. On the other hand, the environmental protection reflecting the public values, can legitimate the constitutional rights limitation.